وبلاگ

در مدرسه کیالند دانش آموزان عزیز به دو روش مورد ارزشیابی قرار میگیرند :

1-ارزشیابی از طریق کارنامه توصیفی

2-ارزشیابی از طریق کارنامه هوش هشت گانه ( توسط مشاور مدرسه ، سرکار خانم دکتر اکبریان ) 

در ذیل با شرح هر روند و مقایسه انها سعی بر توضیح نحوه ی ارزشیابی فرزند شما در مجموعه را داریم :

 

کارنامه هوش هشتگانه

کارنامه هوش هشتگانه بر اساس نظریه هوش‌های چندگانه هوارد گاردنر طراحی شده است. این نظریه به شناسایی و اندازه‌گیری هشت نوع هوش متفاوت می‌پردازد که شامل موارد زیر می‌باشد :

هوش زبانی: توانایی استفاده از زبان برای برقراری ارتباط، نوشتن و ادبیات.

هوش منطقی-ریاضی: توانایی تحلیل مسائل منطقی و درک مفاهیم ریاضی.

هوش فضایی: توانایی درک و یادآوری فضاهای سه‌بعدی و استفاده از تجسم‌ها.

هوش حرکتی-بدنی: توانایی کنترل حرکات بدن و استفاده از آن برای حل مسائل.

هوش موسیقایی: توانایی درک، خلق و اجرای موسیقی.

هوش بین‌فردی: توانایی درک و ارتباط با دیگران، توانایی همدلی.

هوش درون‌فردی: توانایی درک خود، احساسات و انگیزه‌های شخصی.

هوش طبیعی‌گرا: توانایی شناخت و ارتباط با طبیعت و محیط.


کارنامه توصیفی

کارنامه توصیفی نوعی ارزیابی آموزشی است که به جای استفاده از نمرات عددی برای اندازه‌گیری عملکرد دانش‌آموزان، از توصیف‌های کیفی استفاده می‌کند. این نوع کارنامه به معلمان اجازه می‌دهد تا نقاط قوت و ضعف، پیشرفت‌ها و نیازهای یادگیری هر دانش‌آموز را به‌طور دقیق‌تر بیان کنند.


ویژگی‌های کارنامه توصیفی:

خلاصه اطلاعات: شامل توصیف‌هایی از عملکرد کلی دانش‌آموز در هر درس.

پیشرفت‌های فردی: توضیح در مورد چگونگی پیشرفت دانش‌آموز در طول ترم یا سال تحصیلی.

نقاط قوت و ضعف: شناسایی نقاط قوت و زمینه‌هایی که نیاز به بهبود دارند.

اهداف یادگیری: مشخص‌کردن اهدافی برای یادگیری آینده و نحوه رسیدن به آن‌ها.

نظرات والدین: نظر و حضور والدین در فرآیند یادگیری.

مزایای کارنامه توصیفی:

شخصی‌تر: اطلاعات دقیق‌تری درباره هر دانش‌آموز ارائه می‌دهد.

ترغیب‌کننده: می‌تواند به‌شکلی مثبت انگیزه بیشتری ایجاد کند.

تمرکز بر یادگیری: بیشتر به فرآیند یادگیری توجه می‌کند تا فقط نتیجه.

نتیجه‌گیری:

کارنامه توصیفی می‌تواند به دانش‌آموزان و والدین کمک کند تا درک بهتری از فرآیند یادگیری پیدا کنند و بر اساس ارزیابی‌های کیفی، برنامه‌های آموزشی بهتری تدوین کنند.


تفاوت کارنامه بر اساس توصیفی و هوش هشتگانه

کارنامه توصیفی و کارنامه مبتنی بر نظریه هوش‌های چندگانه (هوش هشتگانه) دو رویکرد متفاوت در ارزیابی عملکرد و یادگیری دانش‌آموزان هستند. در اینجا به تفاوت‌های اصلی آن‌ها اشاره می‌شود :

1- تعریف و مفهوم

کارنامه توصیفی: این نوع کارنامه بر اساس توصیف‌های کیفی از عملکرد و پیشرفت فردی دانش‌آموزان در دروس مختلف تهیه می‌شود. هدف آن ارائه‌ی یک نگاه جامع و دقیق از توانایی‌ها، نقاط قوت و ضعف و همچنین پیشرفت‌های آموزشی است.


کارنامه بر اساس هوش هشتگانه: این نوع کارنامه بر اساس نظریه هوش‌های چندگانه هوارد گاردنر طراحی شده است. این نظریه به هشت نوع هوش مختلف (مانند هوش منطقی-ریاضی، هوش زبانی، هوش فضایی، و غیره) می‌پردازد و ارزیابی‌ها بر اساس شناسایی و تقویت هر یک از این هوش‌ها انجام می‌گیرد.


2- هدف

کارنامه توصیفی: هدف اصلی این کارنامه ارائه بازخورد دقیق و شفاف از یادگیری و عملکرد دانش‌آموز است تا بتواند به والدین و خود دانش‌آموز کمک کند.


کارنامه هوش هشتگانه: هدف این کارنامه شناسایی و تقویت انواع مختلف هوش در دانش‌آموزان است تا آن‌ها بتوانند در زمینه‌های مختلف رشد کنند و استعدادهای خود را شناسایی کنند.


3- محتوا

کارنامه توصیفی: شامل توصیف‌های کلی از عملکرد در دروس، پیشرفت‌ها، نقاط قوت و ضعف دانش‌آموز به صورت کیفی است.


کارنامه هوش هشتگانه: شامل ارزیابی‌های مربوط به هر یک از هوش‌های چندگانه و توصیه‌هایی برای تقویت هر نوع هوش است.


4- روش ارزیابی

کارنامه توصیفی: بیشتر بر روی ارزیابی‌های کیفی و توصیف‌های دقیق تمرکز دارد.


کارنامه هوش هشتگانه: شامل ارزیابی‌های مبتنی بر شناسایی هوش‌های مختلف و اقدامات خاص برای تقویت آن‌ها است.


نتیجه‌گیری

هر دو کارنامه به نوعی هدف یکسانی دارند؛ یعنی بهبود یادگیری و رشد دانش‌آموزان. اما روش‌ها و رویکردهای آن‌ها متفاوت است و می‌توانند به‌عنوان مکمل یکدیگر عمل کنند ..